Nordmenn på fotballtur

Er det noe vi nordmenn er glade i, så er det fotball, og om det er noe vi er enda mer glade i, så er det engelsk fotball. Vi liker det enda bedre enn vi liker norsk fotball, og med tanke på den store forskjellen på kvalitet, så er kanskje ikke det så rart. Vi elsker å ta turen over til England, for å se Liverpool, Manchester Unitedog Arsenal spille kamp. Visse er jo til og med glade i de lagene som spiller i de lavere divisjonene, noe som for en utenforstående må virke ganske rart. Men det er faktisk ikke så veldig uvanlig.

Vi er jo så glade i å ta turen at vi ofte ikke tenker på konsekvenser, spesielt om det er en toppkamp rundt den tiden vi ønsker å dra over. Da får kona bli med for å feire ValentinsdagenOld Trafford om hun virkelig vil feire, ellers blir det vanskelig. Det er et banner United-supportere har som står; United, kids, wife. In that order! Og det virker som det er noe som faktisk gjelder for mange, flere enn man skulle tro egentlig, også her i Norge. Det er jo tusenvis av oss som drar over hvert år. Så mange faktisk at de lokale begynner å bli leie av oss, og oppførselen vi viser. Det er kanskje ikke så rart, når det kommer tusenvis av nordmenn over, i hva som ofte blir fylleturer. Det er ikke rart at de som lever der blir irriterte da. Det virker dog som vi har vanskeligheter for å forstå det, noe som bare øker problemet.

Selv om det finnes mange gode grunner til at det er slik for mange nordmenn, så er det samtidig litt rart også. Spesielt fordi de fleste regioner i Norge har et lag som konkurrerer enten i Eliteserien eller på nivået under. Men folk blir rett og slett ikke like sjarmert av det, og ignorerer norsk fotball totalt. Det gjenspeiles også i de relativt lave tilskuertallene som skjer over hele Norge. Man har jo naturligvis gjort mange undersøkelser på dette, men uansett resultat, så er det fascinerende å se at det har blitt slik.

Ikke at Norge i så måte er unikt, da et er mange lands egne ligaer som lider på grunn av den større oppmerksomheten ligaene i Spania, Italia, Tyskland og England får. Det er rett og slett vanskelig å konkurrere mot et produkt som er bedre. Hvor enn mye man forsøker å appellere til lokalfølelsen så er det ofte ikke nok, spesielt hos mennesker som er eldre. Man klarer ikke å overbevise en 50 år gammel mann som har støttet Liverpool hele sitt liv til å plutselig støtte lokallaget. Da får man sette i gang i yngre aldersgrupper.